сряда, 25 март 2015 г.

МАНДАЛИ, БУДИЗЪМ И РЕЙКИ



Защо Шингон Будизмът е важна част в историческото развитие на Рейки ?
Шингон Будизмът се занимава с лечителски практики (и не само) и естествено произлиза с течение на времето от шаманизма, които е бил практикуван от древни времена в Китай и Япония преди появата и разпространението на Будизма, след което се интегрира в него. Те успоредно съществуват до сега. По едни или други причини писмени свидетелства към момента имам намерени само от това японско течение на Будизма (китайски и санскритски не владея към този момент, а разполагам с преводна литература от японски на английски и български). Сутрите от това учение са едната основа, другата основа са сутрите от китайско-тибетските манастири, част от които са пренесени и запазени в някой японски манастири. Върху тях стъпва д-р Микау Усуи в преоткриването им към съвременната система за лечение Рейки. Той е бил будистки монах в определен период от живота си и е получил тези знания в процеса на обучението си. Западната комерсиализация на системата изхвърля огромна част от теорията и практиката на системата, която никак не е малко и я свежда до практика на лечение с или без няколко символа предавана с инициация от учител. Основите на Рейки обаче са доста дълбоко в миналото, не са широко известни, но и не са безвъзвратно загубени. Японците като типични азиатци преподават и предават частично системата извън Япония, като ни оставят възможността като път на развитие да търсим и намираме останалата част от истината, ако имаме желание да го направим. Няколко автори от години търсят Тибетската връзка в Рейки, която надяваме се не е безвъзвратно изгубена.

МАНДАЛИ

Какво изразяват мандалите в Шингон Будизма ?
Мандалите са проявление на духът и светът на Маха Вайрочана Буда. Кобо Дайши казва в доклада си пред Имперският съд, "Трудно е да се реализира познание на "Универсалната реалност" и следователно това е начин да се помогне на хората да я разберат с помощта на картини." Почти невъзможно е с думи да се обясни състоянието на пробуждане, затова в Шингон Будизма, мандалите са ефективно средство за подпомагане на хората да почувстват реалността на ученията.

Мандала е санскритска дума и буквално означава "кръг", в Маха Вайрочана Тантра, тя се обяснява по-нататък като: "Манда" означава същност, а "ла" означава завършеност. Постигне на завършена същност в "Универсалната истина" е целта на будизма, чрез това пробуждане, човек може да постигне сокушин джобутсу (просветление в това тяло). Мандалите са като колело на превозно средство, което ни помага да вървим напред. Можем да пътуваме напред без да разбираме напълно средствата и тайните преподавани от Будизма в рамките на мандала. Но за да можем, да разберем Универсалната реалност, една гледна точка не е достатъчна. Има четири вида Мандали, които се изучават в Шингон будизма:

Маха Мандала (Великата Мандала)

Това е Мандала на Маха Вайрочана, различни Буди, Бодхисатви, и други божества са изобразени заедно. Има безброй същества по света и всички те споделят живота и добродетелите на дхармакая. Тази мандала изразява взаимната зависимост на съществата в този свят.
 

Самая Мандала (Символна Мандала)
 



"Самая" означава обет. Тази мандала изобразява символите на различни Буда обети (проявления) вместо директното изобразяване на фигурите, тя изобразява техните символи. Например: ступа изобразена в центъра символизира Маха Вайрочана, или:  меч, който символизира Фудо Мийо (войнственото божествено проявление). От тази гледна точка е по-лесно за нас да разберем обетите към всяко божество (проявление на божественото начало) и значение. Има обекти като основните елементи - метал, камъни, пръст и т.н. от този свят. Тези обекти са неодушевени, но те се използват като символи за нас, за да разберем реалността.
  
Дхарма Мандала (Мандала в писмена форма)


Дхарма означава преподаване. Вместо цифри и символи, сиддхам санскритските знаци се използват за изразяване на божествата. Например, символът 'A' на санскрит символизира МахаВайрочана, "Hrih" символизира Авалокитешвара, а "Ha" символизира Ксийтгарбха и така нататък. Духът на Дхарма Мандалата представлява проява на Дхармакая, обхващаща всички неща в тази Вселена.

Карма Мандала (Мандала на действието)
  


Карма означава действие или дейност, затова тази мандала не е във форма на изкуство, но често са издълбани върху метал или камък в триизмерен изглед. Смисълът на тази Мандала е, че всички от феноменалните дейности, включително нашите собствени действия, движението на растения, облаци, звезди и сезони са резултат от действията на МахаВайрочана Буда в себе си. По този начин, всички движения или действия се изразяват като Карма Мандала.

Така, както има хиляди лекарства за хиляди симптоми, всички неща са безценни и всички са взаимно зависими. Не само писмените и устни учения от гласът на МахаВайрочана, но също звукът на вълните и звукът от разбиването им на брега, това също е гласът на МахаВайрочана. Когато се опитате да погледнете Будите в Маха Мандала например, вие естествено се опитвате да усвоите Буда мисленето, преподаваното и действията. Тези четири мандали не са независими, а по-скоро всички те са взаимосвързани и са само четири различни гледни точки на една и съща Мандала, една и съща реалност. Така както Бодхите и божествата са различни проявления на един и същ изначален Бог.