За това, колко важна е ролята на духовния учител в практиката на човек е
описано в изложението на Лама Цонкапа за етапите от Пътя. Той разглежда
въпроса за разчитането на опитен учител. Критериите, на които трябва да
отговаря един такъв учител, са описани в сутрите на Махаяна, където са
изброени десет принципа, или качества, на духовния учител.
Първото е дисциплинираният ум. Тук става въпрос за качеството.
Второто е спокойният ум. Това е да си усвоил до съвършенство медитацията
и концентрацията.
Третото е пълното спокойствие. Това означава да си постигнал съвършена мъдрост, в случая мъдростта на безсубектността - анатма.
Третото е пълното спокойствие. Това означава да си постигнал съвършена мъдрост, в случая мъдростта на безсубектността - анатма.
Четвърто - само
опитът и познанието на първите три не са достатъчни. Нужно е познание,
което да надхвърля познанията на учениците. По всяка една тема
познанията на учителя трябва да превъзхождат тези на учениците. Това е
четвъртото качество.
Петото е, че учителят трябва да има страст и ентусиазъм да обучава. Така че петото качество е ентусиазъм.
Шесто, учителят трябва да има обширни познания, за да разполага с достатъчно източници, от които да черпи метафори, примери, цитати и т.н. Така че номер шест е обширни познания.
Номер седем е осъзнаването на пустотата. По възможност общо осъзнаване на пустотата. Ако не, поне да е дълбоко посветен на практиката на състраданието. Така че - практикуване на пустотата, основано на дълбоко възхищение пред учението за пустотата.
Номер осем е, че учителят трябва да е красноречив и умел в представянето на Дхарма. Познанията и опитът сами по себе си са недостатъчни. Ако учителят не умее да представи Дхарма, учението няма да е ефективно. Така че номер осем е красноречие.
Номер девет е може би най-важното качество - дълбоко състрадание към ученика, на когото се преподава учението. Това е една истинска загриженост за благополучието на ученика. Така че номер девет е състрадателност.
Номер десет е, че учителят трябва да е издръжлив и упорит. Колкото и пъти да се наложи да повтори нещо, учителят трябва да издържи и да поддържа ентусиазма си, да е всеотдаен към ученика, за да не се обезкуражи той и да не изгуби устрема си.
Това са десетте качества, препоръчани в текстовете на Майтрея. Тази част завършва, като се набляга на това, че практикуващите, които си търсят духовен учител, трябва да се запознаят с тези качества на духовния учител и да ги търсят в човека, комуто желаят да се доверят.
И още веднъж накратко ДЕСЕТТЕ КАЧЕСТВА НА УЧИТЕЛЯ са:
1. ИЗКЛЮЧИТЕЛЕН МОРАЛ
2. ИЗКЛЮЧИТЕЛНА КОНЦЕНТРАЦИЯ
3. ИЗКЛЮЧИТЕЛНА МЪДРОСТ
4. ПОВЕЧЕ ПОЗНАНИЯ ОТ УЧЕНИКА
5. ЕНТУСИАЗЪМ
6. ОБШИРНО ПОЗНАВАНЕ НА ПИСАНИЯТА
7. РАЗБИРАНЕ НА ПУСТОТАТА
8. КРАСНОРЕЧИЕ
9. ГОЛЯМО СЪСТРАДАНИЕ КЪМ УЧЕНИЦИТЕ
10. БЕЗКРАЙНО ТЪРПЕНИЕ
Петото е, че учителят трябва да има страст и ентусиазъм да обучава. Така че петото качество е ентусиазъм.
Шесто, учителят трябва да има обширни познания, за да разполага с достатъчно източници, от които да черпи метафори, примери, цитати и т.н. Така че номер шест е обширни познания.
Номер седем е осъзнаването на пустотата. По възможност общо осъзнаване на пустотата. Ако не, поне да е дълбоко посветен на практиката на състраданието. Така че - практикуване на пустотата, основано на дълбоко възхищение пред учението за пустотата.
Номер осем е, че учителят трябва да е красноречив и умел в представянето на Дхарма. Познанията и опитът сами по себе си са недостатъчни. Ако учителят не умее да представи Дхарма, учението няма да е ефективно. Така че номер осем е красноречие.
Номер девет е може би най-важното качество - дълбоко състрадание към ученика, на когото се преподава учението. Това е една истинска загриженост за благополучието на ученика. Така че номер девет е състрадателност.
Номер десет е, че учителят трябва да е издръжлив и упорит. Колкото и пъти да се наложи да повтори нещо, учителят трябва да издържи и да поддържа ентусиазма си, да е всеотдаен към ученика, за да не се обезкуражи той и да не изгуби устрема си.
Това са десетте качества, препоръчани в текстовете на Майтрея. Тази част завършва, като се набляга на това, че практикуващите, които си търсят духовен учител, трябва да се запознаят с тези качества на духовния учител и да ги търсят в човека, комуто желаят да се доверят.
И още веднъж накратко ДЕСЕТТЕ КАЧЕСТВА НА УЧИТЕЛЯ са:
1. ИЗКЛЮЧИТЕЛЕН МОРАЛ
2. ИЗКЛЮЧИТЕЛНА КОНЦЕНТРАЦИЯ
3. ИЗКЛЮЧИТЕЛНА МЪДРОСТ
4. ПОВЕЧЕ ПОЗНАНИЯ ОТ УЧЕНИКА
5. ЕНТУСИАЗЪМ
6. ОБШИРНО ПОЗНАВАНЕ НА ПИСАНИЯТА
7. РАЗБИРАНЕ НА ПУСТОТАТА
8. КРАСНОРЕЧИЕ
9. ГОЛЯМО СЪСТРАДАНИЕ КЪМ УЧЕНИЦИТЕ
10. БЕЗКРАЙНО ТЪРПЕНИЕ