четвъртък, 7 май 2015 г.

ДЖАПА МАЛА





Будистката молитвена броеница, най-общо казано представлява инструмент, с който се отчита броят на казаните мантри/молитви. Те са подобни на всички молитвени броеници, използвани в други учения и религии. Джапа малата или само Малата (както се нарича на санскрит броеницата) (Sanskrit:माला; mālā, със смисъл гирлянда) (Tib. threngwa[2]) е сет от топчета/звена/мъниста , често използвани в индуизма и будизма. Малата се използва , за да се следи броят на рецитациите, молитвите, повтаряните на ум мантри или имена на божества. Тази практика е известна като „джапа” (от санскрит) или джапа медитация . Малите се прявят типично от 18, 27, 54 или 108 звена.

В Тибетският Будизъм традиционно се използват мали със 108 звена. Някой практикуващи използват мали от 21 или 28 звена за направата на поклони. Според други малата се прави от 108 звена за опрощаване на 108 броя грехове в светският живот.

Има много обяснения защо Малата има 108 мъниста, с номер 108, носещи специална религиозно значение в редица хиндуистки и будистки традиции.

Ananda Coomaraswamy приема, че Нумерологията на десетичната бройна система е от ключово значение за това начало. Затова 108 е основна в Dharmic метафизичната нумерология. Едно за Бинду; Нула за Шунята и Осем за Ананта.

В традиционна будистка мисъл, се казва, че има 108 страдания или Клеса. Има шест сетива (зрение, слух, обоняние, вкус, усет на допир и съзнание), умножена по три реакции (положителна, отрицателна или безразличие) така правят 18 усещания (чувства). Всяко едно от тези усещания могат да бъдат или "прикрепени към удоволствие или откъснати от удоволствие", това прави 36 "страсти", всяка от които може да се прояви в миналото, настоящето или бъдещето. Всички комбинации от тях правят общо 108, които са представени от звената в малата. Същия този брой се използва и в японските новогодишни служби, където се удря камбаната 108 пъти.

В допълнение, практикуващи Ваджраяна Будизма, използват 108 с друга цел. След рецитиране на 100 мантри, те правят осем допълнителни мантри, за да компенсират евентуални грешки или липса на концентрация в някоя от предишните.

Малата се използва главно, за да се броят мантри. Тези мантри могат да бъдат рецитирани за различни цели, свързани с работата на ума (едно от трите Тайнства). Материалът, използван за направа на звената може да варира в зависимост от целта на мантрите. Някои мъниста могат да се използват за всякакви цели и всички видове мантри. Тези звена могат да бъдат направени от дървото Бодхи (Ficus religiosa), или от "Бодхи семена", които се берат от дърво Рудракша (Elaeocarpus ganitrus), а не от самото дърво Бодхи. Друга Мала за общо предназначение е тази направена от Ратанови семена (Calamus Arecaceae), перлите се наричали "луната и звездите" от тибетците или "лотосов корен", "лотосови семена" , "липови звена" - различно от различни търговци на дребно. Звеното (топчето) само по себе си е много твърдо със цвят на слонова кост, който постепенно получава дълбок златисто кафяв утенък след дълга употреба, има малки дупки (луни) и малки черни точки (звезди), покриващи повърхността.

Миротворни мантри трябва да се рецитират с помощта на бели на цвят мали. Материали като кристал, седеф, черупки / раковини са за предпочитане. Те се използват , за да се пречисти ума и разчистват препятствия и блокажи като заболяване, лоша карма или умствени блокажи. Използването на перли обаче не е практично, тъй като многократното им използване ще унищожи техният гланциран повърхностен слой. Най-често перлени мали се използват за "показване" или за "Dharma бижута".

Мантрите за „нарастване”/благополучие трябва да се рецитират , чрез използване на мали от злато, сребро, мед или кехлибар. Мантрите преброени, чрез тях може да са такива (служещи), за увеличаване продължителността на живота, знания и качества.

Мантрите за повишаване на енергията трябва да се рецитират с използване на мали от шафран, лотосови семена, сандалово дърво или други форми на дървесина включително от брястово дърво, прасковено дърво, тулси (от свещен босилек) дърво или палисандрово дърво. Въпреки това, се казва, че най-ефективно е да са направени от средиземноморски oxblood корали, които сега са забранени за събиране, затова сега са много редки и скъпи.

Мантрите за постигане на мир и покой следва да бъдат цитирани с използване на мали от Рудракша мъниста или кост. Рецитирането на мантри с този вид Мали се прави, за да се укроти друг, но с мотивация безкористно да помогнем на други съзнателни същества. Тези мали могат да работят с вас, за да се укроти някой или покорят вредни енергии, като "изключително злонамерени духове, или общи страдания" , те са били изработвани от Рудракша семена или дори от човешки кости в миналото, със 108 мъниста/топчета/звена на наниз. Тя може да се казва само от човек, който е мотивиран от голямо състрадание към всички живи същества, включително и тези, с които се опитвате да се справите.

Когато казвате Мантрата на Буда Лечителя е хубаво да използвате мала от полускъпоценен камък - лапис лазули, който олицетворява Буда Лечителят. Можете да използвате с лечебна цел и мали от други полускъпоценни камъни според предназначението им. Примерно мала от турмалин (който е естествено поляризиран със заряд камък - всеки камък има положително зареден и отрицателно зареден край.

Поредиците от Мала нанизът трябва да се състои от три, пет или девет части, символизиращи Трите Скъпоценности (Буда, Дхарма, Сангха), петте Дхиани Буди (Вайрочана, Акшобхя, Ратнасамбхава, Амитаба, Амогхасидхи) и техните мъдрости или деветте Яни, или Буда Ваджрадхара и осемте Бодхисатви. Голямата – основно звено със шийка така нареченото Гуру звено, символизира Гуру, от когото е получена мантрата за рецитиране. Обикновено се препоръчва да има три вертикални мъниста с по-малък размер: едно бяло (Нирманакая), едно червено (Самбогакая) и едино синьо (дхармакая), те символизират Просветени тяло, реч и ум (Трите тайнства).

ИЗПОЛЗВАНЕ

Мантрите обикновено се повтарят стотици или дори хиляди пъти. Мала се използва, така че да може да се съсредоточи човек върху смисъла или звука на мантрата, а не механично да броим нейните повторения. Едно повторение обикновено се казва, за всяко зърно, докато го въртите около палеца по часовниковата стрелка, въпреки че някои традиции и практики призовават за въртене на обратна на часовниковата стрелка посока за движение или специфична работа на ръката и пръстите. При достигане на Гуру звеното, както индусите така и будистите традиционно преобръщат Мала около него и след това продължават броенето в обратна посока (Гуру звеното нетрябва да се преминава).

В рамките на будистката традиция, това повторение води до успокоение, практикуващи учението казват, че е възможно да се прекъсне цикъла на раждане и смърт, чрез тези практики. За да се направят повече от 108 повторения (някой мантри изискват милиони повторения) , например в тибетските традиции се постявят зрънца ориз в купа. Всеки път, когато приключи едно пълно Мала повторение, едно оризово зърно се отстранява от купата. Много тибетските будисти имат звънчеви Дордже броячи (кратка поредица от десет мъниста, обикновено от сребро, с камбана или Дордже в долната част), броячът на Дордже се използва да брои всеки кръг от 100 повторения, а броячът камбана да брои 1000 мантри. Тези броячи са поставени в различни точки на Мала в зависимост от традицията, понякога в 10-та, 21 или 25-та позиция от Guru звеното. По традиция, човек започва Мала по посока на Дордже. A друг брояч, често малък месингов или сребърен със закопчалка, с формата на бижу или колело, се използва, за да брои 10 000 повторения, и се придвижва напред между основните перлите на Малата, като се започне от Гуру звеното.

Някой (повечето) традиции изискват да се работи с малата, с дясната ръка. Християнската традиция изисква да се работи с лявата, защото е по-близо до сърцето. Някой имат изискване да се работи с определени пръсти, а други за различни цели използват различни комбинации от пръсти, защото така пръстите формират мудри. За всяка мантра има различна мудра – от там и комбинацията е различна.

Не трябва да се бърка Джапа Мала Медитацията с Випасана Медитацията. Двете медитации са различни и имат различни цели и с двете трябва да се работи активно. Най-важно от всичко е самото практикуване. То трябва да бъде редовно, за да постигнете високи нива на Осъзнатост, Просветление и от там да усилите Рейки канала си.